Na-Druk-Geluk-brug in Amsterdam

Heb je het over design, dan denk je allereerst aan mode, auto´s of interieur. Aan consumentenproducten dus, niet aan een utiliteitsobject, zoals een brug. 
De  Na-Druk-Geluk-brug in Amsterdam, nabij het Olympisch stadion,is wel degelijk een design object. De vormgeving krijgt bij duisternis nog meer reliëf door de lichtlijnen met ledverlichting welke in de lichtgoten van de stalen brugleuningen zijn geplaatst.



Toen het stadsdeelraad van Amsterdam Zuid besloot om het Olympisch Stadion te gaan slopen voor woningbouw kwam heel Amsterdam in geweer. Voormalig Heineken-directeur Piet Kranenberg (1917-2009) heeft  een doorslaggevende rol gespeeld bij het behoud en de renovatie van het Olympisch Stadion. Het naastliggende terrein is wel ontwikkeld met woningen.

Waar de roemruchte Amsterdamse voetbalclubs DWS en Blauw-Wit hun domicilie hadden, is nu een woongebied en een stadion met bedrijfsmatige faciliteiten. Het hoofdstedelijke Olympisch Kwartier is een relatief nieuwe woonwijk ten noorden van het rijksmonumentale Olympisch Stadion. Sportgerelateerde ondernemingen en een restauratieve voorziening vinden hun onderkomen onder de tribunes van het gerestaureerde stadion. Dat levert de nodige woon- en werkverkeersdrukte op. 

Het gebied was tot voor kort slechts via één toegangsweg vanaf het Stadionplein te bereiken. Omdat de ondergrondse parkeergarage onder het stadion extra verkeer aantrekt, moest er een tweede toegangsweg komen naar het stadiongebied. Die is er gekomen vanaf de zuidkant, via een aangelegde brug met lichtlijnen in de dichte leuningen van stalen beplating. Het fraaie bouwsel is ´s avonds en ´s nachts verlicht met aan het zicht onttrokken ledstrips in lichtsleuven van tachtig meter.

Tevreden na noeste arbeid

De overbrugging voor alle verkeer van een gracht bij het Olympisch Stadion is qua vormgeving een waar kunstwerk. De Na-Druk-Geluk-brug is niet ontworpen door een civiel ingenieur, maar getekend door de Almeerse architect René van Zuuk. Ledstrip-verlichting geleidt bij avond en nacht voetgangers, fietsers en het gemotoriseerde verkeer. Maar het led-licht benadrukt ook de fraaie bruglijnen. De brug is vernoemd naar de boerderij van Dirk Beukeboom aan de toenmalige Oude Amstelveenseweg. De boerderij Na-Druk-Geluk moest wijken voor de aanleg van het Olympisch Stadion en de Olympische buurt. De naam van deze boerderij refereert aan het tevreden gevoel dat men kan hebben na noeste arbeid. 

Gebr. Beentjes uit Uitgeest, de bouwer van de Na-druk-Geluk-brug, had problemen met de oorspronkelijk geplande lichtlijnen  van de brug. Er was in eerste instantie gebruik gemaakt van lichtsnoeren. Deze discolichtslangen, gelijmd in de horizontale lichtgoten van de brugleuningen, waren eenvoudig te saboteren en lieten gemakkelijk los. 

Gebr. Beentjes nam toen contact op met Klaver Infratechniek. Dit bedrijf in Nibbixwoud is gespecialiseerd in infra technische installaties Uiteenlopend van de aanleg van  lantaarnpalen via het aanlichten van gebouwen en kunstobjecten tot en met de verlichting van bruggen, zoals die van de Magere-brug over de Amstel in Amsterdam .

Ervaring met brugleds

“Omdat wij ervaring hebben met het met LED verlichten van een brug, zijn we betrokken geraakt bij de Na-Druk-Geluk-brug”, vertelt Mark Klaver, hoofduitvoerder bij Klaver Infratechniek. Hij heeft meegeholpen en –gedacht aan het installeren van de ledstrips in de Na-Druk-Geluk-brug. Daar kwam zijn werktuigbouwkundige kennis goed van pas. Klaver heeft eerst zes concepten voorgelegd.

“Na goedkeuring van het definitieve lichtplan zijn we er tegen aan gegaan omdat we het werk met spoed moesten opleveren. Het was op zijn zacht gezegd ´priegelwerk´”, zegt Klaver. “Maar wel gedegen ´priegelwerk´, zodat onverlaten de lichtstraatjes nauwelijks kwaad kunnen doen. Het installeren was heel iets anders dan het robuustere werk met straatlantaarns. Hoewel we de lichtsponningen moesten voorzien met in totaal tweehonderdveertig meter ledstrips, zijn de installatie-afmetingen voor ons doen heel erg klein”.

Hufterproof gegarandeerd

Het was inderdaad ander werk dan het oprichten en aansluiten van lantaarnpalen. Klaver en de zijnen hebben het geheel bijvoorbeeld moeten monteren met boutjes in M3-maat. Het arbeidsintensieve werk werd met tien monteurs uitgevoerd. Eerst moest de ondeugdelijke oorspronkelijke  verlichting worden gesloopt. Daarna werd eerst in alle lichtsleuven een drie cm brede aluminium hoeklijn aan het staal gelijmd. In deze hoekprofielen werd vervolgens ook weer over de hele lengte aan de voor- en achterkant van de hoeklijnen rubberstrips gelijmd. De strips hebben een zodanige tussenruimte dat er een ledstrip in kan worden geklemd. 

Vervolgens is aan de onderkant een drie mm dikke transparante beschermbeplating gekomen. Deze plexistroken zijn met rvs bolkopschroeven door de rubberstrip in de aluminium hoeklijn geschroefd. Op deze wijze is ´hufter proof´ van de lichtlijnen in hoge mate gegarandeerd. Er zijn in totaal 240 meter lichtlijnen verwezenlijkt met twaalf ledstroken van 20 meter.
“De brugleuning van het voetgangerspad heeft een lichtlijn en er zijn twee lichtlijnen links en rechts aangebracht in de brugleuningen langs de weg voor het gemotoriseerde verkeer”, vertelt Klaver. “De voeding vindt plaats vanuit twee kasten terzijde van de brug”. 

Toegepaste producten

De geïnstalleerde Klemko-ledstrips zijn van de serie LiniLED, type Deco. Eén strip is 12 mm breed, 6 mm hoog en 10 meter lang. Strips kunnen een maximale lengte hebben van 20 meter aan 1 stuk, zoals ook toegepast bij de Na-Druk-Geluk-brug. Per strekkende meter bevatten de strips 35 ledjes met een vermogen van 3,5 W. De leds van de onderhavige brug hebben een koelwitte lichtkleur met een kleurtemperatuur van 6500 K. De ledstrips hebben een lichtsterkte van 46 cd met een lichtstroom van130 lm. De ledstrips worden gevoed met 24 Vdc vanuit twee voedingskasten terzijde van de Na-Druk-Geluk-brug. 

Naam *:
Email *:
Telefoon:
Vraag *:
 

* = Verplichte velden