Kaldi Koffie & Thee Amersfoort

Ledverlichting optimaliseert presentatie Kaldi-winkel

Het streven van een Kaldi-vestiging is om koffie en thee als life-style producten in de markt te zetten. De warme sfeer in de winkel speelt daarin een grote rol. Uitgekiende ledverlichting van Klemko helpt enorm in de uitstraling van de zaak. Het strak uitgevoerde, oranje getinte interieur krijgt daarmee een versterkt accent.

"Ik ben erg in mijn nopjes met de aangebrachte ledverlichting in mijn zaak", vertelt Chris Troost, eigenaar van Kaldi Koffie & Thee aan de Kamp in Amersfoort. "Verlichting bepaalt grotendeels de sfeer van de winkel. Ik ben bij de inrichting goed voorgelicht en begeleid door de fabrikant Klemko Techniek uit Soest, in de persoon van manager Leo van Aken. Ik wist bijvoorbeeld niet dat led in kleurgradaties is te krijgen. De warmwitte versie doet het mijns inziens heel goed in winkel. Het voordeel is ook dat de installatie heel gemakkelijk is uit te voeren. We hoefden geen zware kabels te trekken".

Troost runt zijn winkel binnen de Kaldi-franchiseformule voor koffie-en-thee speciaalzaken. Hij heeft in 2010 de stap naar zelfstandig ondernemerschap gezet na verschillende trajecten te hebben meegelopen binnen retail management en ict.

Koffiebeleving

Het Amerfoortse Kaldi-pand is in 2010 in zes weken omgetoverd tot de nu sfeervolle winkel van 90 m2. Chris Troost streeft er naar het publiek koffiebeleving bij te brengen met 20 verschillende koffiemelanges. Daarnaast verkoopt hij 60 soorten thee.

De ledverlichting in de Kaldi-winkel bestaat uit inbouwarmaturen (downlighters in het plafond) en ledspots geklikt aan 3-fase Eurorails. De spots zijn gericht op de productpresentatie. De lichtkleur is warmwit met een lichtopbrengst per spot van 900 lumen. Onder de toonbanken van de espressomachines en de zoetwaren zijn starre ledstrips aangebracht. Die geven licht om donkere gaten in de winkel te vermijden.

Kaldi BV uit Zwolle heeft tot nu toe 36 aangesloten franchisnemende winkels. Op termijn moeten 50 winkels over het gehele land de Kaldi-formule uitdragen. De consument vindt de franchise-vestigingen onder de naam Kaldi Koffie & Thee.

De klant treft in de winkel, zoals die van Troost, naast koffie en thee een groot assortiment aan accessoires, cadeaupakketten, espresso-apparaten en een veelheid aan verschillende zoete lekkernijen. De winkelbezoeker kan ook eerst een koffiesoort proeven alvorens iets te kopen

Verminderd energieverbruik

De voornaamste reden om met leds de Kaldi-winkels te verlichten is de juiste lichtopbrengst en het verminderde energieverbruik. Want winkelverlichting blijft constant branden gedurende de openingstijden. Die kunnen oplopen tot twaalf uur op dagen met koopavonden. De toepassing van ledverlichting past in het streven naar besparing van energie en van onderhoud, één en ander in het kader van groen ondernemen'.

De uitstraling van een Kaldi-winkel is strak en modern met overheersend oranje. Niettemin is sfeer warm en uitnodigend. Dat is grotendeels terug te voeren op de uitgekiende verlichting. De uitstraling van en de sfeer in de Kaldi-zaak moeten de consument verlokken de speciale koffie of thee van Kaldi te kopen.

Winkelinrichting

Tot de interieurelementen behoren de espressotafel, de snoeptafel en schappen, waar de verpakte koffie is uitgestald. Het schappenplan is in alle Kaldi-vestigingen identiek. De vaste installateur van de Kaldi-winkels is Eduard van der Vegt. Waarom heeft Kaldi speciaal hem aangetrokken?

"Kaldi zocht iemand die flexibel kan opereren met een brede elektrotechnische kennis. Ik heb veel ervaring in industriële automatisering, maar ook in lichtberekeningen. Dat laatste is voor Kaldi van belang", vertelt Van de Vegt.

Hij heeft intussen ledverlichting geïnstalleerd in de Kaldi-winkels van Assen, Roosendaal en recentelijk Amersfoort. In de planning staan Heemstede, Roermond en Maastricht. Van de Vegt heeft intussen ervaren hoe hij het beste de ledmodules in de winkel kan installeren.

Een Ethiopische geitenhoeder zag zijn dieren gekke sprongen maken na knabbelen van het loof van een bepaalde struik. De geiten werden nog levendiger als ze ook de helrode bessen van de plant aten. Dat bracht de herder ertoe om met de bessen naar een heilige man te gaan in een nabij gelegen klooster. Maar de verheven kloosterling keurde het gebruik van de bessen af en gooide ze in het vuur. Na het verbranden van vruchtvlees werden de vrijgekomen bonen geroosterd en er kwam een verlokkend aroma vrij. Nadat de bonen snel uit het as waren gehaald, werden ze fijngestampt. De bruine korrels werden in een beker met warm water gestort. De vloeistof nam de bruine kleur op en verspreide ook het verleidelijke aroma. Dat was 's werelds eerste kop koffie. De herder heette Kaldi. 

Led verlichting van Klemko licht winkelwaar aan bij Kaldi Koffie & Thee.

Naam *:
Email *:
Telefoon:
Vraag *:
 

* = Verplichte velden